neděle 30. dubna 2017

Po vydání knihy


Okamžik, kdy kniha dorazí z tiskárny a následně obdržíte autorské výtisky, většině spisovatelů způsobí silnou euforii. Zvláště pokud jde o první knihu. Pomazlíte se s ní, oznámíte to přátelům… ale co dál?

V tom už mohu mluvit jen za sebe, nevím totiž, jak to chodí u jiných vydavatelství, popřípadě samonákladů.



novinky z nakladatelství Epocha


Nakladatelství začne připravovat propagaci knihy již s předstihem. Málokdy ji vydá „hned z fleku“. Takže se nejdříve objeví v edičním plánu. Jen jako položka. K názvu, anotaci a jménu autora postupně přibude náhled obálky, počet stran, ISBN, ukázka/y a nakonec cena. Co se týká elektronické verze, někdy je dostupná dříve, jindy později než tištěná, v některých případech pak obě současně.

Na stránkách (webu) nakladatelství a jejich účtech sociálních sítí (u nás asi nejčastěji FB) se začnou objevovat upozornění a reklama. Protože, logicky, kniha, o které nikdo neví, se neprodá.

Protože se nakladatel v daném prostředí pohybuje rozhodně delší dobu než vy, má kontakty. Může vám domluvit rozhovory, poskytnout knižním webům/blogům informace a ukázky, zaslat recenzní výtisky, vyhlásit soutěž, popřípadě zvolit další formy propagace. Zkrátka má snahu dostat knihu do povědomí budoucích čtenářů. Třeba formou autorského čtení a přednášek, často spojených se křtem knihy.

Míra propagace bude záviset od toho, jestli jde o známého autora, či nikoli. S těmi prvními je to už z principu o něco snadnější. Pokud jde o nováčka, záleží, jak moc té knize a jejím možnostem vydavatel věří.

Doby, kdy jste mohli slyšet, že dobré zboží se chválí samo, jsou pryč. Pokud tady vůbec kdy byly. Znovu je tedy na místě zopakovat – pokud se o produktu neví, nikdo si jej nekoupí. Kniha je z hlediska marketingu produkt jako každý jiný.

Po avízech o vydání následují ukázky a… recenze. Každý je přece zvědavý, jak si jeho „dítě“ vede. A zde je kámen úrazu. Samozřejmě, že kladné recenze a hodnocení potěší. Čím více se ale o knize mluví, tím více pozornosti recenzentů přitáhne a musíte počítat i s větším množstvím kritiky. Vaše práce byla napsat knihu, jejich spočívá v napsání hodnocení vašeho počinu. Snad nikdo ještě nenapsal dokonalou knihu, ostatně, i na tu nejlepší vyšla někde silně negativní recenze. Již zdomácnělé a okřídlené „se s tím smiř“ tu platí dvojnásob.

A stejně jako každý autor píše jiným stylem, liší se i přístup a názory recenzentů. Hlavně u laických, tzv. uživatelských recenzí, je totiž osobní rovina hodnocení daleko výraznější, emotivnější, a už jen z toho důvodu je třeba zachovat chladnou hlavu. To v první řadě. Ač třeba vytknuté nedostatky můžete považovat za neoprávněné, či přístup recenzenta za zbytečně tvrdý, uvědomte si, že nejde o osobní útok. Recenzent totiž nehodnotí autora, ale knihu – tedy produkt. Vždyť už sama definice jasně říká, že: recenze (z lat. re-censeó, (znovu) posoudit, zhodnotit) je písemný kritický posudek uměleckého nebo vědeckého díla. Nikoli autora. Proto by se k tomu mělo také tak dle mého přistupovat. Z obou stran.

A tak, pokud nechybí konkrétní výtky, zkuste se jim příště vyhnout, zapracovat na možných slabinách svého psaného projevu. Poučte se z toho. Na druhou stranu, žádný autor není povinen recenze číst, ani na ně reagovat. Stejně jsou primárně určeny čtenářům, aby získali určitou představu o knize, kterou si hodlají koupit. Vlastně to nejlepší, co můžete udělat, je sednout ke stolu a začít pracovat na nové věci. Nebojte, i tak se k vám dostane informací o tom, jak si vaše kniha vede více, než byste kdy řekli.

Jistě, ještě nějakou dobu budou dobíhat hodnocení od lidí, co si vaši knihu koupili později, nebo se k jejímu čtení dostali až se zpožděním. Ale přijdou další tituly (ostatně, prý se jich u nás vydá ročně mezi 16-18 tisíci – o to víc je třeba se snažit, aby vaše kniha nezapadla) a všechen ten rozruch kolem pomalu utichne.

A pak, jednoho dne, vám nakladatel sdělí, kolik kusů knihy se prodalo. A to je v celém tom dlouhém procesu zcela zásadní okamžik – ano, až zde se totiž v konečném důsledku láme pomyslný autorský chléb.


2 komentáře:

  1. Držím palce, ať je těch prodaných knih co nejvíc! Ten související cvrkot zvládneš bez problémů

    OdpovědětVymazat