Modrá je dobrá aneb nealkopivo

Pivo je dobrá věc. O tom žádná. Pomáhá trávení a zásobuje naše tělo živinami. Neslučuje se ale s řízením motorových vozidel a také se nekamarádí s většinou léků. No, a taky se po něm výrazně přibírá na hmotnosti, protože navzdory hořkosti má třeba klasická dvanáctka stejně kalorií, jako sladká Coca-Cola. Ale co když nám pivo jen dělá dobře na trávení, takže ten alkohol co obsahuje, vlastně vůbec nepotřebujete a proto ho ani nechcete?

Správně, dáte si pivo nealkoholické. Většinou má krásnou modrou etiketu (odtud název článku) a z kalorického hlediska je nositelem cca poloviny energetické hodnoty, než výše zmíněná dvanáctka.

Už dávno neplatí, že jediným produktem na trhu je dobře známé PITO. A také neplatí, že nealko pivo je patok, který se nedá pít. Pokud máte omezení zdravotní (dnes jsou dokonce nejen piva bez alkoholu, ale i piva bezlepková), pracovní či legislativní (nejčastěji se to týká řízení motorových vozidel a obsluhy strojů), která vám brání pít pivo s alkoholem, sáhnete prostě po přijatelné alternativě. Na výběr je hodně možností, včetně těch, (d)ochucených ovocem. Ty jsou ale často výrazně kyselé (citron, pomeranč, grep), takže jsou sice v letních vedrech maximálně osvěžující, ale na trávení mi vůbec dobře nedělají. V tomto případě opravdu dávám přednost klasice. 

Molly Foxová mi pomohla s degustací části předložených vzorků
(autorem fotografie Molly Foxová, samospoušť)

Ani ledově studené pití nedělá trávení dobře, což je lékařsky potvrzený fakt, zužují se po něm cévy, a také může způsobit, že se cítíte po jídle nafouklí. Pivo piji z přesně opačných důvodů, tedy abych podpořil své trávení, proto si jej nechávám maximálně jen o několik stupňů chladnější, než je pokojová teplota. Navíc jsem zjistil, že s klesající teplotou nápoje se také výrazně mění jeho chuť.

Hledání "nejlepšího" nealkoholického piva pro moji potřebu nebylo vůbec snadné. Muselo splňovat několik důležitých hledisek, kromě lahodné (čti hořké) chuti, muselo být snadno dostupné i v ostatních lokalitách naší krásné země.

Protože nejsem profesionální degustátor, byl můj úkol značně lehčí, než kdybych jím skutečně byl. Stačilo mi jednoduše rozdělit jednotlivé vzorky na prosté chutná x nechutná. Takže jsem možná nevybral taková piva, která jsou nejlepší z pohledu odborníků, ale zato plně souzní s mými chuťovými pohárky a preferencemi.

Obecně mi nyní dělají dobře piva více hořká, což je výrazná změna oproti době před cca 10 a více lety. Pivo jsem tehdy pil velmi málo, ale když už jsem si dal, dával jsem přednost pivu černému, nebo více sladkému, jako bylo třeba lavinové Maestro z Litovle (přidával se do něj prý karamelový slad), Velkopopovický Kozel Černý, nebo ne zrovna snadno dostupný Červený drak z Brna (15%), popřípadě ještě jeho o něco mladší bráška Černý drak (13%), kteří oba byli stáčeni do nevratných skleněných třetinek.

Postupně jsem otestoval deset vzorků nealkoholického piva (Birell, Argus, Bernard, Krušovice, Lobkowitz, Bruncvík, Holba, Staropamen, Ferdinand a Velkopopovický Kozel), a vybral si z nich tři, které mi vysloveně chutnají. Z opačné strany jsou dvě piva, která si už dobrovolně nikdy nedám. Patří přitom mezi velmi oblíbená, ale mně tam vadí nakyslé tóny a hlavně opožděná trpkost. Tedy to, co pro někoho jiného může být naopak tím, co vyhledává a chce. Je proto myslím moc fajn, že si dnes máme z čeho vybírat a nejsme odkázaní jen na pouhý jediný produkt. Můžeme si tak zvolit to, co je naší chuti a potřebám skutečně nejbližší.

A jak je to s oním slavným pitím nealko piva a dýcháním do policejního detektoru? Ani po pěti takových pivech skutečně nenadýcháte, podle testů, které se prováděly, v první minutě po vypití takového množství vám tester ukáže 0,34 promile a při opakování zkoušky po deseti minutách je již hladina alkoholu bezpečně v normálu.

Co ovšem nedokáži moc rozdýchat, je to, že pivo jednoho výrobce a značky (neboli zcela totožný produkt) mi z láhve chutná zcela jinak, než z plechovky, přičemž oba nápoje mají navíc stejnou teplotu. Vysvětlení tohoto podivného úkazu je možné nalézt zde, a je to opravdu zajímavé, včetně testu, kterým se porovnávají chutě piva z lahví a plechovek.

Každopádně lze jistotou potvrdit to, co tvrdí nadpis, a sice že modrá je dobrá a nealko pivo rozhodně není jen šedá myš, která se krčí v rohu. Naopak. Ukrajuje si z trhu s nápoji stále větší podíl a vypadá to, že tento trend ještě nějakou dobu vydrží. A za sebe mohu prohlásit, že je to jen dobře...

Komentáře

  1. Jeden můj známý dlouho fungoval v režimu "piju pivo a jím kysané zelí", protože vitamín C je prý jediný, který pivo neobsahuje :-).

    OdpovědětVymazat
  2. Ha! Vitamín C není přítomen! To je zásadní nedbalost! Možná právě ten Radler s citronem by tento problém mohl vyřešit =)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky